Slow Marketing

A technológia a mi szolgálatunkban áll

2017. január 11. 14:08 - Sebestény Csilla

Sokan úgy tartják, a technológiai újítások inkább korlátoznak minket a mindennapjainkban, minthogy a segítségünkre lennének. Sosem vagyunk jelen: hiába ülünk egy meetingen, laptopunkon közben másik munkán dolgozunk, vagy éppen másokkal beszélgetünk. A multitasking megöli a fókuszt, így lehetetlen, hogy flow-élményt érjünk el az életünk minden területén. A közösségi média hatására az emberi kapcsolatokra inkább a felszínesség lesz a jellemző. Bizonyítsuk be, hogy ez lehet másként is!

 pineapple-1704339_1920.jpg

A magyar származású Csíkszentmihályi Mihálytól származik a flow (magyarul “áramlat”) kifejezés. Flow-nak nevezzük azt a jelenséget, amikor tökéletesen belemerülünk egy adott tevékenységbe. A flow folyamatos elérése a boldogság egy lehetséges útját kínálja fel. Ahhoz, hogy flow-éményt élhessünk át, szükséges, hogy olyan környezetet teremtsünk, amely nem vonja el a figyelmünket, valamint folyamatosan kontrolláljuk, amit éppen csinálunk.

Itt említhetjük meg a multitasking fogalmát, amely eredetileg azt jelentette, hogy egyidejűleg több programot futtathatunk számítógépünkön - manapság így működik az agyunk is: egyszerre több feladatra próbál koncentrálni, folyamatosan váltogat közöttük. Ilyen módon könnyen elveszíthetjük a kontrollt, hiszen gondoljunk bele, mi történik, amikor egy előadáson egyszerre próbálunk figyelni, jegyzetelni, e-mailezni és chatelni: egyik feladatban sem tudunk igazán elmerülni, nem tudunk igazán hatékonyak lenni.

“Az új technológiák akkor jók, ha ellenőrzésünk alatt tartjuk őket. Viszont ha ők kontrollálnak bennünket, akkor már nem hasznosak többé.” - írja a Héctor García és Francesc Miralles Ikigai - A hosszú élet japán titka című könyve. Vegyünk például egy kutatómunkát: miközben információkat gyűjtünk egy adott témában a Google segítségével, elkalandozunk más weboldalakra is rengeteg időt és energiát elpazarolva - az, hogy a Google keresőjét használhattuk a releváns információk felkutatására, hihetetlen hasznos volt, ám amint elkezdünk “szörfölni” a neten, a Google veszi át a kontrollt, és haszontalanná is vált számunkra a folyamat.

Manapság frázisként hangozhat, de a tudatosság jelentheti a kulcsot. Tudatossággal őrizhetjük meg a kontrollt a technológia felett. Tudatosan figyeljünk arra, hogy mely feladat élvez éppen prioritást, és zárjunk ki minden egyéb zavaró tényezőt. Tudatosan használjuk a közösségi médiát, hiszen ebben az esetben ez a legjobb platform arra, hogy tartsuk a kapcsolatot azokkal, akikkel nem tudunk minden nap találkozni, hogy találkozókat szervezzünk, hogy megosszuk tudásunkat, és hogy egy adott közösséghez tartozhassunk. Tudatosan alakítsuk ki a napi rutint: melyek azok a napszakok, amikor azonnal elérhetőek vagyunk a munkatársainknak, és melyek azok, amikor a családtagjainkkal, barátainkkal csevegünk.

Ezt a tudatosságot alkalmazhatjuk háztartásunk fenntartása terén is: a modern okosotthonrendszerek segítségével különböző automatizációkat állíthatunk be, ezzel csökkentve fogyasztásunkat. Ilyen például az, hogy a lakásunkat akkor kezdje el felfűteni a rendszer, amikor érzékeli, hogy közeledünk otthonunk felé. A kontroll a mi kezünkben van.


Héctor García és Francesc Miralles Ikigai - A hosszú élet japán titka című könyve alapján.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://slowmarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr1112118221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása