„Egy üzletet nem reklámozni olyan, mint amikor kacsintasz egy lányra a sötétben. Te tudod, hogy mit csinálsz, de rajtad kívül senki más nem tudja.”
(Stuart H. Britt)
Gyakori jelenség, hogy a vezetők és a vállalkozók feleslegesnek tartják, hogy marketingtevékenységre költsenek, vagy egyáltalán foglalkozzanak ilyesmivel. Viszont ahogy azt a fenti idézet is érzékelteti, amennyiben láttatni szeretnénk magunkat, ha szeretnénk eljutni a vevőinkhez, célközönségünkhöz, szükség van a marketingre, szóval érdemes bevenni azt is az üzleti tervbe.
A marketingnek számos definícióját ismerjük, ám én azt emelném ki, amely szerintem a leginkább megfogalmazza a lényeget:
„A marketing, a legegyszerűbb megfogalmazás szerint, a fogyasztói igények jövedelmező kielégítése. Mindennapi életünket megkönnyíti, hogy a világ számos tájékáról származó termékek a marketing és a kereskedelem révén fogyasztási cikkekké válva megvásárolhatóak.“ (Bauer et al., 2014)
A marketing egyfajta szemléletmód, amelynek középpontjában a fogyasztó és annak igénye áll. Ugyebár a különböző vállalatok és vállalkozások lényegi elemüknek tekintik, hogy kielégítsék közönségük igényeit, így meg is van a válasz, miért kulcsfontosságú terület a marketing egy-egy szervezet életében.
A marketing nem csak a reklámokról és a hirdetésekről szól: fontos, hogy az adott termékkel vagy szolgáltatással egyetemben valamilyen többletéréket is eladjon, hogy bizalomgerjesztővé tegye a márkát, hogy márkahűséget alaktíson ki stb. Ezért fontos a kreativitás!
Alapszabály: mindig haladjunk egy adott stratégia mentén! A marketing-stratégiát a marketingmix szerint ajánlott felépíteni. Az angol elnevezések alapján 4P-nek is szokták nevezni:
- Product – termék
- Price – ár
- Place – értékesítés helye
- Promotion – marketing-kommunikáció