„Mindent a vevő érdekében!“
1650-ben a Mitsui család létrehozta a világ első áruházát Tokióban, amelyet a fenti mondattal hirdettek. Ez a mondat tulajdonképpen már szlogenként funkciónált, ráadásul a vevőorientált szemléletmódra hívja fel a figyelmet, amely a marketing fő tulajdonsága is.
A marketing létrejöttének történetét négy szakaszra bonthatjuk:
- Termelésközpontú korszak (nagyjából 1850-ig)
- Értékesítés-központú korszak (1850-1940)
A technológia gyors fejlődése miatt a kínálat meghaladta a keresletet, így agresszív értékesítési módszer alakult ki. A fogyasztók életszínvonala és igénye növekedett, a hatékony eladás érdekében szükség volt a befolyásolásukra: a marketing a kereskedelmet támogató fogalommá vált.
- Vevőorientált korszak (1940-1980)
- Társadalomorientált korszak (1980-tól napjainkig)
Előtérbe kerültek a szolgáltatások, az emberek egyre szívesebben költenek élményekre. Ráébredtek, hogy a növekvő fogyasztás természeti károkat okozhat, így nagyobb figyelmet kapott a környezetvédelem – a vállalatok elkezdtek úgynevezett „zöldmarketinget“ alkalmazni, vagyis valamilyen természetvédelmi ügy mellé álltak. Felismerték, hogy a fogyasztói igények mindenek fölé helyezése az egész társadalmat veszélyeztetheti, így nagyobb szerepet kapott az egészséges életmód és a rászorulók támogatása.
Az online marketing megjelenésével még inkább felgyorsult az információ-áramlás, a szolgáltatók, üzletek és a vevők közötti kommunikáció interaktívabbá vált – ezért is fontos a saját hangnem megtalálása, az adott marketinszemlélet beépítése a vállalati működés egészébe.
Az online tér újból teret adott a kisebb, akár manufakturális alapokon működő üzleteknek, amely a fogyasztók egészen egyedi szükségleteit képekesek kielégíteni. Egészen baráti diskurzus tud kialakulni a termékek előállítója és a vevők között, amitől még inkább azt érezzük, hogy az az áru személyesen nekünk készült, a webshopoknak köszönhetően az értékesítésnek pedig már nincsenek határai.